Historien om min fuckade käke

2011-07-26
Jag har förresten glömt att berätta hur det är med min käke för er som faktiskt bryr sig om mitt liv c:
Nej men i måndags hade jag haft ont i tre dagar så jag bestämde mig att gå in på folktandvården och fråga hur jag skulle göra med käken. De fick precis en lucka i schemat och jag fick komma in i ett rum så kollade de om jag var om i käken och de mätte hur mycket jag kunde öppna munnen. 24 mm när jag ansträngde mig ordentligt. Kan ni gå till en spegel och kolla hur mycket två och en halv cm är när man öppnar munnen ;) Förstår ni att det är liiiite svårt att få in mat ibland? I alla fall så skrev tandläkaren en remiss till Jönköping så jag kommer förmodligen bli kallad dit inom kort.
De förklarade lite lätt att käkleden är som en knäled. Det är en kula och över där är det en platta och sen brosk eller något ovanpå plattan. Den här plattan kan vandra iväg någon annanstans i käken vilket resulterar i att brosken som var ovanför plattan formar om sig. Det är det som gör så ont tror jag. Och jag antar att plattan gör att jag inte kan öppna munnen, fattade inte riktigt så det kanske inte är så. Jag kommer i ala fall få övningar som ska göra att plattan kommer tillbaka till din rätta plats, MEN gör den inte det kan det blir operation! Hur det ska gå till har jag ingen aning om och jag är GANSKA SÅ VÄLDIGT rädd för det :(((


Leave a comment



Name
Remember me!

Email

Website adress

Comment